۱۳۸۵ اردیبهشت ۴, دوشنبه

مي گن دانش ذوق مياره!


مي گن دانش ذوق مياره!
حالا سئوال هست. چه دانشي و براي چه کسي؟
مثلا اينکه، برنامه اي که من باهاش کار مي کنم (PHP)، به عنوان برنامه برتر سال 2004 شناخته ميشه! منو شاد مي کنه! و حتي ياد گرفتن جزييات بيشتري از اين زبان و يا هر چيز ديگري که به فن من کمک کنه! اما اين اطلاع، شايد براي يک خانم خانه دار، اصلا موضوعيت و در نهايت ذوقي نداشته باشه!
خوب. ببينيد! اين اطلاع، خبر، دانش، افزودني مجاز و يا هر چيز ديگه اي که اسمشو ميشه گذاشت، روزانه از گوشمون شنيده، از چشمامون ديده و کلا از حواسمون دريافت ميشه.
شايد، يک نگاه، که از چشم ديده ميشه، پيغامي از مغز بر ما اعمال کنه که از DATA ي دريافتي شاد باش و يا ناراحت باش، و يا شايد بي تفاوت.
اما به سئوال من دقت کنيد. چه داده اي و براي چه کسي؟
شايد داده درست باشه، (VALID) اما براي من نباشه. (VERIFICATION)
و شايد بر عکس.
شايد ما به اون حد از آمادگي نرسيديم که اين دو رو، به درستي حلاجي کنيم، و در نتيجه شادي و ناراحتي هامون از دريافت و يا عدم دريافت اونها، به درستي در خودمون داشته باشيم. شده براي هممون که دريافت داده اي که در برهه اي از زمان، ما رو شاد مي کرده، در زماني ما رو ناراحت کنه و يا بر عکس.
به مثال مرگ نظر شما رو جلب مي کنم. (اينو بگم که شنيدن مرگه هيچ کس رضايت دروني رو جلب نمي کنه، اما به هر حال، آدما يا ناراحت مي شند، يا خوشحال و يا بي تفاوت هستند) ممکنه خبر مرگ منو بشنويد. خوشحال مي شيد. اما خبر مرگ همسايه صاحب سگ آقاي پتي بل رو بشنويد و براتون بي تفاوت باشه.
خبر مرگ من براي شما داده درستي هستش (VALID OK) و هم چنين براي شخص شما هم باشه (VERIFICATION OK).
خبر مرگ همسايه صاحب سگ آقاي پتي بل براي شما داده درستي هستش (VALID OK) ولي براي شخص شما نيستش (VERIFICATION Not OK).
اما انواع و اقسام داده ها رو ما مي گيريم توي روز. توي اينترنت که بيشتر. اما گاهي اين مقايسه ها، بخصوص اينکه من يه زماني از يه چيز خوشحال/ناراحت مي شدم، اما حالا ناراحت/خوشحال ميشم، خيلي فکرو درگير ميکنه، طوري که بعضي حواس داده جديدي رو نمي پذيرن. چون تکليفشون با داده هاي اخذ شده قبلي مشخص نشده.
يه راه اينه که بي خيال حواس ناراحت کننده شيم. اما بي حساب اگر اين کارو بکنيم، و جايي لحاظ نکنيم که منه آدم، يه زماني (بهتر يه جا ثبت کنيم چه زماني) از فلان داده ناراحت کننده بي خيال شدم (بعضا اگر دليل قانع کننده اي هم براش بنويسم بهتره!) ممکنه بعدان به مشکل بر بخوريم. به چه مشکلي؟ خيلي ساده است!
فرض کنيد، من از شوخي هاي اصغر ترقه که با من مي کنه ناراحت بشم. اگر سريعا اين حرکت (شوخي) رو درج کنم، ديگه شوخي رو از هيچ کس قبول نمي کنم، حتا از زنم حاجيه خانم ام کلثوم قابله باشی!! اما اگر داده رو با عنوان شوخي اصغر ترقه درج کنم، صرفا اصغر ترقه شامل برخورداي من ميشه!!

شايد ما به اون حد از آمادگي نرسيديم که اين دو رو، به درستي حلاجي کنيم! اما هميشه به ياد داشته باشيد، که اشتباهي نيست مگر يادگيري!
حامد.

۲ نظر:

  1. oh yes !! age un sage eine gorbee mesle garfield bashe man az margesh narahatt misham !! ya mesle ye ghuli eine shrek ya khari eine duste shrek !! :P:P:P


    open mind !!!

    پاسخحذف
  2. bebakhsid!!!
    ama goftam , adama ba ham fargh darand.

    shayad on khabara bara shuma bashand , va shayad adamaye SANG DEL az shaniane in kahabr happi beshaND , dar har hal DATA RECIVE mishe , va yek axolamal ham dar pey dare ...


    shuma rangin kamunid!

    پاسخحذف

سینا بطحایی

آمده است که موسیقی ذهن  و زبان آدمی را باز می کند. حکایت یک موسیقی تلگرامی یا شاید واتسپی است که ما را با این بشر ایرانی آشنا کرده است. یک ه...